Ból menstruacyjny – jak go złagodzić?

Ból menstruacyjny – jak go złagodzić?

Menstruacja towarzyszy każdej kobiecie. Zmagamy się z nią co miesiąc. Różni się natomiast sposób jej odczuwania u każdej kobiety. Jedne z nas przeżywają ją bez większych dolegliwości, natomiast niektóre kobiety odczuwają skutki, które mogą nawet uniemożliwić normalne funkcjonowanie. Dowiedz się, jak pomóc sobie w tym czasie.

Dlaczego miesiączki są bolesne?

Ból podczas menstruacji często powodowany jest fizjologią kobiety. Powstaje on na skutek zwiększonej produkcji hormonów – prostaglandyn, które odpowiadają za hamowanie nadmiernej utraty krwi podczas miesiączki, przez co powodują bolesne skurcze mięśni. Tego typu ból nazywany jest bolesnym miesiączkowaniem organicznym.

Bóle wynikać mogą także ze stanów chorobowych – na przykład z nieprawidłowej budowy macicy, torbieli jajników, chorób tarczycy. Mamy do czynienia wówczas z bolesnym miesiączkowaniem wtórnym. Charakteryzuje się ono ostrym bólem, który nie mija nawet przy zastosowaniu środków łagodzących – należy wówczas skontaktować się z ginekologiem.

Ból menstruacyjny - jak go złagodzić

Jak poradzić sobie z bólem w trakcie menstruacji? – 5 sprawdzonych, domowych sposobów

Jeśli ból nie wynika z chorób – możesz skutecznie sobie z nim poradzić. Oprócz spożycia tabletki przeciwbólowej, masz do dyspozycji kilka innych sposobów, które pomogą Ci zniwelować ból.

  1. Zioła – przy bólach menstruacyjnych świetnie sprawdzają się konkretne zioła. Są one darem natury, powszechnie używanym i docenianym przez nasze babcie i prababcie – nie należy z nich rezygnować całkowicie na rzecz chemicznych środków. W walce z bólem nieocenionym ziołem jest rumianek. Zawiera on składniki wykazujące działanie rozkurczowe, więc świetnie nada się w przypadku skurczów mięśni podczas okresu. Wykazuje też szereg innych dobroczynnych właściwości – każda kobieta powinna zaprzyjaźnić się z naparem z rumianku. Innymi pomocnymi ziołami są ziele krwawnika, kozłek lekarski.
  2. Ciepło – działa rozkurczowo i przeciwbólowo. Warto więc, szczególnie w pierwszych dniach okresu pić ciepłą herbatę, przytulić do siebie termofor, a także wziąć kąpiel, czy wylegiwać się pod ciepłym kocem.
  3. Masaż – w kontekście bolesnej menstruacji znany i praktykowany był już od kilku tysięcy lat. Używany do niego był olejek sezamowy, który zawiera substancje łagodzące bóle.
  4. Relaks i odpoczynek – bólowi menstruacyjnemu często towarzyszy obniżony nastrój. Warto wówczas szczególnie zadbać o siebie i nie odmawiać sobie przyjemności. Postaw na odpoczynek, wygodny ubiór, zjedzenie czegoś dobrego. Jeśli nie czujesz się dobrze – nie zmuszaj się do wykonywania czynności i prac domowych.
  5. Aktywność fizyczna – jest wskazana w celu profilaktycznym. Regularne ćwiczenia poprawiają kondycję organizmu i napięcie mięśni, czego skutkiem jest zmniejszenie bólu w trakcie okresu. W jego trakcie najlepiej jest ograniczyć ćwiczenia. Jeśli jednak czujesz się wystarczająco dobrze, aby poćwiczyć – postaw na lekkie ćwiczenia, jogę, rozciąganie – pomogą one łagodzić ból i inne nieprzyjemne skutki menstruacji.